Att räkna kalorier

- postat i: Kost, Livet, Träning, Vikten
Flera av er vet säkert att jag räknar kalorier.
Många brukar fråga mig om det inte är jobbigt?
Vet ni vad, det är det inte.
Det är klart att det vore lättare att bara stoppa mat i munnen och inte tänka på hur många kalorier det är. Men på det viset kommer jag inte nå de mål jag vill. Det vill säga att kroppen ska må så bra som den bara kan.
 
Visst tar det lite tid att väga och räkna allt man äter. Men allt är jobbigt i början. Ingen nytt man börja med är lätt.
Sen ska ni veta att även jag köper mig ibland en bulle på stan utan att väga den. Då får man gå på sunt förnuft och gissa på hur många kalorier den kan innehålla. Ibland kan jag faktiskt till och med fråga på olika fik om de vet hur mycket kakorna innehåller.
 
I dagens mordena samhälle behöver man knappt räkna något själv. Jag använder mig av en mobil app som heter Lifesum (gamla Shape Up). Appen håller koll på hur många kalorier du har ätit, hur mycket protein/kolhydrater/fett du fått i dig och mycket mycket mer. Denna app finns som en gratis variant och även som betalningsvariant.
Jag klarar mig gott och väl på gratis varianten.
Du kan ställa in hur mycket du vill gå ner i vikt och vad du har för aktivitets nivå. Man kan även lägga in vad för träning man gör men det väljer jag att inte göra.
 
Hur gör jag med denna app?
Jag har manuellt ställt in att jag ska äta 2000 kcal.
Jag har ett BMR på ca 1800kcal. BMR är vad min kropp förbränner i koma, dvs vad kroppen förbränner av sig själv. Jag har en hög aktivitetsnivå för förbränner vanligtvis med vardagsmotion och träning 2000-2500kcal. Förbränner du mer än vad du får i dig så kommer du gå ner i vikt. Så enkelt är det faktiskt.
Jag rekomenderar ingen att äta under sitt BMR. Satsa hellre på att träna och röra er mer så kommer ni ändå gå ner i vikt.
 
Målet för mig är att gå ner drygt 0,5kg i vecka, dvs 2 kg i månaden. Långsamt och hälsosamt :)
 
Idag har jag gått ner drygt 27 kg på snart 15 månader :D Lite till har jag kvar. Nästa invägning är planerat till någonstans runt den 6 Februari. Bara att träna på.
Nu gäller det att verkligen kötta på med träning och hålla koll på kalorierna för jag ska nämligen till Teneriffa i slutet av Mars :D Då vill man ju ha en så snygg bikinikropp som möjligt ;)
 
Kämpa på nu och kom ihåg att er hälsa kommer först ;)



NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAIL:

URL: