Mat nyttig fakta: ÄGG!

- postat i: Livet
Något som jag tycker väldigt mycket om i matväg är Ägg.
Så jag tog reda på lite fakta som jag kan dela med mig av till er ;)
 
Vad innehåller ett ägg? 
Ett ägg innehåller många viktiga vitaminer, som vitamin A, B, C, D, E och K. Ägg är också en bra källa till karotenoider lutein och zeaxantin. Järn, zink, selen och fosfor är de mineraler som finns i ägg. Kolin, ett viktigt näringsämne för nervcellernas signalöverföring, hjärnans utveckling och minne, finns också i ägg. Vi kan även nämna att ägg innehåller nio essentiella aminosyror och högkvalitativt protein. Summa sumarum - ägg har många av de näringsämnen som du behöver för att förbli frisk.
 

Hälsofördelar med ägg 
Som redan nämnts, är ägg nyttigt och har många hälsomässiga fördelar. Låt oss ta en titt på vad ägg är bra för:

  • Ägg kan sänka blodtryck: En studie från 2009 som publicerades i Journal of Agricultural and Food Chemistry, konstaterar att proteiner i ägget fungerar precis lika bra som en vanlig blodtrycksmedicin – helt utan biverkningar.
  • Man kan tappa vikt genom att äta ägg: en undersökning som genomfördes under 2005 visar att om man äter frukost bestående av ägg, känner man sig mätt längre, vilket kan bidra till viktminskning.
  • Ägg är bra för ögonen: Ägg innehåller karotenoiderna lutein och zeaxantin i synnerhet, som är känt för att främja god syn och förhindra risken för att utveckla förkalkningar i näthinnan och gråstarr.
 
Så ägg är helt enkelt väldigt bra för oss. Men precis som med allt annat så ska man äta allt i lagoma mängder ;)
 
 



NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAIL:

URL: