Byte av rutiner

- postat i: Livet
Jag anser att människan lik så många andra djur trivs med rutiner.
Vi har rutiner för allt.
I alla fall har jag många inprentade rutiner.
Och många är svårt att ändra på, men det går om man bara vill.
 
En rutin jag har haft sedan jag varit väldigt lite är att spara det godaste på tallriken till sist.
Det spelar ingen roll vad det är på tallriken.
Är det något nytt äter jag lite av varje tills maten tar slut.
 
Ett exempel är Prinsesstårta.
Jag älskar marsipanen på prinsesstårtor och tar alltid av den och sparar den till sist.
Varför?
Mycket bra fråga. Jag vet inte...
Men jag tänkte på det idag när jag var och åt Kina buffé med mamma och då började jag äta de godaste sakerna först så kanske jag inte behöver fylla upp magen med det jag inte tycker är lika gott.
Det kanske är så att jag är ganska nöjd och belåten efter bara den godaste maten och kan lämna resten på tallriken?
Sagt och gjort så lämnade jag faktsitk väldigt mycket mat kvar.
 
Nu menar jag inte att vi ska bara leva på maten vi tycker är godast. 
Men varför fylla ut med "halv gott" i magen?
Till exempel så gillar jag bara ris till Kina mat eller till kyckling i lergryta. Så jag har inte ens ris hemma. Då kan jag lika gärna göra en god sallad till köttet.
Jag är inget stort fan av potatis eller pasta heller. 
Jag äter det gärna men jag gillar grönsaker bättre.
Så varför fylla ut magen med pasta?
 
Men till vissa rätter måste jag ha kolhydrater ;)
 
Men ibland behöver vi nog tänka över våra rutiner och fundera varför vi gör som vi gör, tror jag.
Jag håller på att ändra mitt liv till det bättre och det måste jag göra på alla möjliga sätt för att lyckas!
 
Keep up the good work!
 



NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAIL:

URL: