Gym och vikt

- postat i: Livet
Eftesom jag har varit väldigt duktig de senate typ 4 veckorna med min kost.
Har bara ätit glass 2 gånger och en bulle liksom... på 4 veckor!
Därför kände jag att de var OK att ställa sig på vågen i omklädningsrummet bara för att se hur mycket som har hänt på 15-16 dagar. 700g hade jag gått ner... Hej frustration!
Ja som har varit så duktig. Varför händer det inte mer på vågen???
 
Visst det är fortfarande ner. Vilket är skit bra, men jag har fortfarande vägt mindre detta år!
 
Så jag pratade lite med killen i expeditionen som är personligtränare mest för att få lite tankar och idéer.
Och vad han kom fram till är att det kan vara så många olika anledningar varför jag inte går ner i vikt. Men det är inte det viktiga. Det viktigaste är att omvandla fettet till muskler för då kommer kroppen av sig själv börja förbränna mer. Så lets go bodybilder ;P
Haha kanske inte, men fokus på styrketräningen. Målet är att köra 2 dagar i veckan hela sommaren!
Mikael ändrade ju om lite i Torsdag så nu kör jag tyngre och färre repitioner men 1 extra set.
Så från 2 x 12 till 3 x 8. Så ska vi kolla hur det ser ut om 3-4 veckor ;)
 
Min offeciella invägning är ju om drygt 2 veckor, så det är bara att fortsätta på samma bana. Försöka få i mig mer protein på morgonen och faktiskt ge mig själv ordentliga vilodagar. Tror det kan vara en anledning också att min kropp inte reagerar genom att gå ner i vikt.
Vad tror ni???
 
Kepp going strong and I will reach my goals!


emma

Oj vad svårt! Jag är verkligen ingen expert men har läst lite sånt i en fysiologikurs nu. Eftersom du verkar jätte duktig med att ha koll på hur mycket du stoppar i dig så har du säkert också koll på hur många kalorier det är.

Om en kalori kommer från fett, protein eller kolhydrat spelar faktiskt egentligen ingen roll, de omvandlas till exakt samma molekyl innan de går in i den cykel där det bildas energi (där överskott sen blir fett). sen är det ju självklart så att man kan äta "mer" om sakerna innehåller färre kalorier :)

Om man skulle äta mer kalorier än vad ens individuella dagsbehov är bör dessa dock komma från kolhydrater. När kroppen omvandlar överskottet tar den bara 3% i energi för att omvandla fett. 97% av överskottet lägger sig som alltså som fett. Ska den dock omvandla överskottet från kolhydrater kostar det 27% av energin så där lagras bara 77% av överskottet som fett. Det är ju lite bättre så fortskning har visat att personer som äter mer kalorier än de behöver går upp mer om de äter en fettrik kost.

Det finns ju hundra miljoner matkurer men detta är lite mer kemiskt vad som händer i kroppen.

Det finns väldigt bra appar också, tex, shapeup där man kan scana in allt och skriva in alla kalorier så man får stenkoll. Man kan även skriva in om man tex vill gå ner 0,25 kg på en vecka (1kg/månad) och hur mycket kalorier man då behöver per dag efter sin längd, vikt osv. Super bra app!

Lycka till och fortsätt kämpa på. Du verkar vara så sjukt stark och fokuserad, inte många som klarar det du gör så var grymt stolt över dig själv, en dag kommer vågen visa dina drömsiffror!

Svar: Tack för din kommentar Emma :-) Jag visste inte att det var bättre med kolhydrater än fett. Oftast blir det lite mer fett än kolhydrater för mig. Får testa att göra om lite i kosten.

Jag använder mig faktiskt av shape up. Tycker den ör super bra.
Jag har ställt in den på att jag vill gå nef 1 kilo i veckan och har än så länge inte överskridit mina kalorier.

Jag ska kämpa på nu de 11 dagar som är till min nästa invägning på gymmet:-)
Tack för peppandet :-D ★
Sannasaur


NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAIL:

URL: