Middag dag 10

- postat i: Livet
Nu är jag så mätt och belåten. Känner mig verkligen så himla till ro. Finns inget att klaga på. Livet känns så himla bra. Så nu ska jag mysa i min onepice resten av kvällen :)
 
Här kommer även matschemat inför morgondagen:
 
DAG 10 

Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller
pålägg 

Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad 

Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt 
 
 
Samma mat som i går. Helt okej :)
 
Nu är det bara 4 dagar kvar!
 
Puss på er!
 
 


Nils

Beroende på hur mycket broccoli du åt innehåller ditt matintag denna dag kring 500 kalorier allt som allt. Dessutom bara cirka 32 gram protein.

Vad som händer är att kroppen svälter, bristen på protein kommer också bidra extra mycket till att musklerna bryts ner helt.

Vad som kommer hända under denna diet är inte speciellt svårt att lista ut, du kommer gå ner i vikt för att du svälter kroppen. Troligtvis kommer du mest tappa muskler och vatten. När du börjar äta vanlig kost igen kommer kroppen att binda det vatten du tappat igen.

Ett bättre alternativ än denna "diet" hade varit att alltid räkna hur mycket kalorier du får i dig, förslagsvis genom appen "Shapeupclub" eller liknande. En vuxen kvinna ska ha i sig ungefär mellan 1700 och 2000 kalorier per dag för att stå still i vikt. Vill man gå ner så äter man mindre kalorier än detta och vill man gå upp i vikt äter man fler kalorier. Kaloriförbrännande aktiviteter i form utav motion gör att du kan äta mer och fortfarande ligga på en bra kalorinivå. Det finns gott om hemsidor och appar som gör det möjligt att mäta hur mycket kalorier du bränner genom olika aktiviteter.

Ett kilo kroppsfett brukar ligga på ungefär 7000 kalorier säger man. Ligger du då 300 kalorier under vad du behöver ha i dig varje dag kommer det att ta dig ungefär 23 dagar att gå ner 1 kilo.

Detta är ett hälsosamt sätt att gå ner i vikt som gör att man inte pendlar upp och ner och inte behöver genomlida plågsamma dieter som riskerar att göra dig orkeslös och reducera dina muskler.

Att gå ner i vikt handlar inte om periodiska dieter och korta kraftansträngningar, det handlar om att förändra din livsstil. Antingen genom ökad aktivitet som bränner kalorier eller att helt enkelt äta färre kalorier.

Svar: Jag är fullt medveten om allt du skriver. Jag vet hur jag ska göra för att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt men har aldrig lyckats då jag alltid haft ett enormt söt sug.
Denna diet testar jag som ett projekt i min universitetskurs där vi ska använda vår kropp som verktyg. Eftersom jag provat så många olika dieter så ville jag prova något nytt. En kompis nämnde denna diet och jag såg det mer som en utmaning där jag verkligen känner efter i kroppen och själen vad som händer under dessa 13 dagar. Jag var tvungen att göra något som projekt arbete som gav snabba resultat då jag har så mycket annat att göra i slutet av kursen.

Denna diet är inget jag rekomenderar i dagsläget då jag vill se vad som händer med min kropp efter dessa dagar. Kanske jag går upp allt i vikt igen men jag kommer inte börja med att trycka i mig en massa kolhydrater det första jag gör.

Du får helt enkelt följa bloggen om du vill veta om dina tankar stämmer även om mig.
Sannasaur

Nils

Kan dessutom tillägga att kring 1200-1300 kalorier är det minsta vi behöver få i oss per dag för att kroppen ska fungera som den ska. Protein ligger på ungefär 0.5-1 gram per kilo kroppsvikt, förutsatt att du inte försöker bygga muskler, då behövs det mer.


NAMN:
KOM IHÅG MIG?
MAIL:

URL: